21 apr 2016

B3IT värvar Skype-expert för ökad satsning på samarbetsplattformar

Daniel Banfield har värvats till B3IT för att stärka företagets erbjudande ytterligare kring samarbetstjänster som Skype for Business, Spark och MiTeam.
Trenden går nu mot att knyta ihop sociala medier med företagens samarbetsplattformar.

B3IT har en gedigen erfarenhet av kollaboreringsprojekt hos företag som SAS, Nordea och Pensionsmyndigheten. Nu tar företaget ytterligare ett steg för att stärka sitt erbjudande kring Unified Communications, UC-plattformar.

Daniel Banfield jobbade tidigare på Cygate som systemspecialist inom Microsofts samarbetsplattform Skype for Business och går nu in i rollen som Chief Technology Officer, CTO, på B3IT Connect.

– Det sker en ständig utveckling på marknaden. Nästa trend inom samverkanstjänster handlar om att knyta samman plattformar, som Microsoft Skype for Business, Ciscos Spark och Mitel MiTeam, med olika publika och privata nätverk som Yammer, Facebook och LinkedIn tillsammans med företagens samarbetsplattform. Det här innebär helt nya möjligheter till interaktion i större organisationer, men många företag har ännu inte tagit till sig hur de kan ta steget in i den nya interaktiva världen. Det här kommer vi att jobba mer med framöver, säger Daniel Banfield.

– Med sin erfarenhet från att ha arbetat med växlar, hänvisningssystem, mobilitet och applikationer är vi övertygade att Daniel Banfield i sin nya roll kan tillföra B3IT erfarenheter, både internt, och för bolagets externa marknad. Vi på B3IT tror på det vi kallar Unified Social Collaboration, USC och ser fram emot att driva den utvecklingen framåt, säger Johan Bjurström, marknadschef på B3IT Connect.

Inom B3IT verkar idag över 300 konsulter på sex orter i Sverige. I linje med strategin för Skype for Business satsar företaget stort även internt. Målet är att få en enklare vardag för medarbetarna, bättre samverkan och för att stärka kulturen inom koncernen.

Fem framgångsfaktorer för att börja med UC i en organisation:

  1. Behovsanalys hur man kan förenkla medarbetarnas vardag för att det ska bli mer effektivt
  2. Sätt en tydlig lanseringsplan som inkluderar vad, varför och hur
  3. Ha en tydlig strategi hur produkten ska användas
  4. Börja med enkla funktioner och bygg vidare steg för steg
  5. Det här är ett nytt arbetssätt, var ödmjuk

 

För mera information kontakta gärna Johan Bjurström på 070-731 00 20 eller Daniel Banfield på 076-7626717