ATLAS COPCO

Gruvmaskinernas data flyttas upp i molnet

Verkstadskoncernen Atlas Copco har kunder i mer än 180 länder. Men även om företagets maskiner är tekniskt mycket avancerade har dokumentation och manualer ofta snabbt blivit inaktuella. B3IT har sett till att varje maskins unika komponenter och egenskaper finns dokumenterad i molnet och kan uppdateras i realtid.

Atlas Copco säljer kompressorer, industriteknik, gruv- och bergbrytningsteknik samt bygg- och anläggningsteknik. Alla maskiner är avancerade och för att man ska kunna köra och använda dem krävs detaljerade manualer även för de mest erfarna. Men även om maskinerna är tekniskt avancerade så har dokumentationen inte hängt med i den globala digitaliseringen, något som Tommy Larsson, Chef Technical Information Services på Atlas Copco, tillsammans med DocMine® projektgruppen ville få ändring på.

- Varje maskin är unik och länge har vi använt oss av dokumentation på CD-skivor som sedan har skrivits ut på papper. Eftersom all information har funnits på CD-skivor har det varit svårt att uppdatera dem. Om en liten del ändrats eller bytts ut har reservdelslistorna snabbt blivit inaktuella. Maskinerna måste servas, uppdateras och delar bytas ut. Därför ville vi ha en lösning som kunde uppdateras, vara unik för varje maskin och kunna ses över hela världen, säger Tommy Larsson.

Förutom att det blev svårjobbat för de som arbetade med maskinerna blev det också omöjligt att hålla manualerna uppdaterade.

En levande dokumentation

B3IT blev den partner som hjälpte till att knyta ihop produktionsmiljö med kundmiljö så att Atlas Copco fick en levande dokumentation. Integrationen som B3IT skapade ser ut som en loggbok. Dokumentet kan uppdateras i realtid och nås överallt i världen via nätet. Det möjliggör att en person som jobbar i en gruva i till exempel Australien kan få all information som är intressant för en viss maskin som de köpt av Atlas Copco.

- Om maskinen går sönder och de identifierar en viss skruv eller en viss del i maskinen som de måste byta ut, då kan de snabbt leta upp den reservdelen och lägga en order i Atlas Copcos webbshop. Historiken kring delarna i maskinen finns alltså konstant samlad på nätet, säger Joachim Denner, projektledare på B3IT.

De kan titta hur maskinen är uppbyggd, se serienummer, motorn och hela maskinstrukturen. En reparatör som annars inte brukar använda maskinen kan alltså lätt ta sig in i manualen och se exakt den delen som gått sönder.

Komplett historik

- Det är flera delar i det här systemet. Dels kan vi se vad som hänt maskinen 10 år bakåt i tiden och dels så har vi alltså integrerat manualen mot Atlas Copcos inhouse-system och webbshop. För att det här skulle fungera behövde vi ett gränssnitt mellan de bakomliggande systemen och webapplikationerna. Vi byggde en administrativ webbportal i Microsofts molnmiljö så att vi kan se i Azure att något publicerats ordentligt, säger Joachim Denner.

Systemet måste vara säkert och vem som helst kan inte ändra i dokumenten. Därmed finns det även en applikation som ger accessrättigheter.

Hela projektet från början till slut har tagit runt ett år att genomföra.